Journalist.Ir 
Home
برگ نخست

کتابخانه 

مقالات

تماس با ما
منو اصلی
 صفحه اصلی

 اخبار
 موضوعات
 آرشیو مطالب
 آرشیو ردیفی اخبار
 پیوند
 لینکستان
 ضمیمه ها
 مقالات
 مطالب آموزشی
 کتابخانه علوم ارتباطات
 ارسال مقاله
 بخش حقوقی
 چهره های ماندگار
 اطلاعات
 معرفی به دوستان
 جستجو
 درباره ما
 تماس با ما


جستجو




10 مقاله اخیر سایت


درست نويسی



عناوین خبری OJR
· Just a moment...
DDoS protection by Cloudflare
Ray ID: 46010ed231ac978c
" target="new">Just a moment...


ادامه متن ...


انجمن درمانگران ايران
·شلاق «طناب‌زنی» بر چربی‌های اضافه و دیابت!
·تولید گوجه‌فرنگی "ضدپیری"!
·لیزر موهای زائد
· ایجاد هوشیاری در بیماران نباتی
· اطلاعاتی لازم در باره کاشت یا پیوند طبیعی م
· دانستني‌هايي درباره هپاتيت
·درد مفصل فکی‌-گیجگاهی
· رستوران، تهدید یا فرصت؟
·صدساله‌های کره زمین
·سکته مغزی قابل‌پیشگیری است

ادامه متن ...


نظرسنجی
نظر شما نسبت به این سایت چیست؟

فوق العاده
خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 1151


منابع آزمون کارشناسی ارشد



لوگو Journalist.Ir

براي حمايت از سايت لوگوي سايت را در سايت خود قرار دهيد



آمار سایت
تعداد صفحات بازدید شده
2909285
بار از تاریخ اول تيرماه 1384


Journalist.Ir: مدیر سایت

جستجو پیرامون این موضوع:   
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]

نامه‌اي به خدا؛ رونوشت به كيا

شايد اين مطلب آخرين پست اين سايت باشد. امروز كه 18 مهرماه 1386 است، دقيقاًً 37 روز از اعلام نتايج نهايي آزمون دكتراي علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي مي‌گذرد و تلاش‌هاي من به‌رغم اينكه بعضي از مسوولان دانشگاه نيز قبول كرده‌اند، در اين آزمون قبول شده‌ و حتي رتبه نخست را كسب كرده‌ام، بي‌نتيجه مانده است.

اكنون خسته از پيگيري‌هاي مستمر، پاسخ‌هاي غيرمنطقي و ناملايمات فراوان تصميم گرفتم پيگيري ستمي كه بر من روا شده است، به خداوند متعال واگذار كنم و نااميدانه از درگاه او استمداد بطلبم و شرح ماجرايي كه بر من رفته است ـ هر چند او بهتر از هر كس ديگري مي‌داند ـ براي ثبت در تاريخ به صورت مكتوب و نسبتا كامل در اينجا ارايه دهم.

از سوي ديگر، در يك ماه گذشته بارها مجبور شده‌ام جريان عدم معرفي نام خود را در قبولي‌ آزمون دكتراي امسال رشته ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي ـ به‌رغم قبول شدنم، آن هم با رتبه نخست ـ براي افراد مختلف بازگو كنم. از آنجايي كه تكرار مكرر اين موضوع برايم سخت شده و از سوي ديگري حجم پرسش‌هاي ديگران در اين مورد نه تنها كم نشده، بلكه بيشتر شده است، تصميم گرفتم يك بار اين جريان را شرح دهم. (من براي تمام مطالب ارائه شده شاهد دارم ولي در چند مورد به دليل اينكه نمي‌خواهم آنهايي كه براي من مشكل ايجاد كردند، براي منابع خبري‌ام مشكلي ايجاد كنند، از بيان نام آنها خودداري مي‌كنم.)

موفقيت تمام كساني كه در طول دو سال گذشته تلاش كردند يك دانشجويِ علاقه‌مند را كه توتمش جمع‌آوري كتاب‌هاي تخصصي علم ارتباطات و مطالعه آنها بود، به انفعال بكشاند، تبريك عرض مي‌كنم.

آري؛ هر چند اقرار اين حقيقت برايم سخت است، اما اعتراف مي‌كنم كه آنها توانستند مرا در «راند» آخر بعد از سوت داور «ناك‌اوت» كنند. آنها توانستند فردي كه با وجود مشكلات فراوان از جمله مسايل مالي و دوري از خانواده، اشتياق، انگيزه‌ و انرژي‌اش در علم‌اندوزي و فراگيري دانش ارتباطات از تمام ايزوتوپ‌هاي اورانيوم اعم از غني‌شده و نشده بيشتر بود، به عنصري خنثي تبديل كنند.

آنها توانستند كسي كه به تنهايي اداره كننده سايتي بود كه به‌رغم اذعان به تمام نقاط ضعفش در دو سال گذشته تنها سايت همواره به‌روز ارتباطات ايران بود، ـ بدون اينكه حتي ريالي نفع مادي برايش داشته باشد ـ به كاربري «آف‌لاين» تبديل كنند كه ديگر رمقي به ادامه فعاليت نداشته باشد.

چه خوب توانستند و چه آسان؟!!!

اين سايت تا اطلاع بعدي «تعطيل موقت» است؛ هر چند كه فكر مي‌كنم معناي «موقت» مانند آنچه در ادبيات روزنامه‌نگاري امروز ايران تحت عنوان « توقيف موقت» وجود دارد، «دائمي» خواهد بود.

ديگر از توصيه‌هاي استادان و دوستانم كه مشفقانه قصد آرام كردن مرا دارند، خسته و آزرده شده‌ام. درك و هضم اين مطلب كه به‌رغم اينكه من رتبه نخست را در آزمون دكترا كسب كرده‌ام ولي حتي نام مرا اعلام نكرده‌اند و از تحصيل محرومم كردند، آن چنان برايم سخت است كه هر چه بيشتر تلاش مي‌كنم، ناكامي‌ام بيشتر مي‌شود.

از لطف آنهايي كه دلسوزانه به من تاكيد مي‌كنند گفتن يك سري از حقايق باعث مي‌شود افرادي كه برايم مشكل‌ساز شده‌اند و حق مسلمم را تضييع كرده‌اند، باز هم برايم ايجاد دردسر كنند، سپاسگزارم ولي بر اين باورم كه گفتن يك سري از حقايق ولو اينكه براي گوينده ايجاد دردسر كند، باعث عدم تكرار و افزايش هزينه‌هاي چنين وقايعي خواهد شد، گو اينكه اگر قبلاً چنين مي‌شد، شايد امروز چنين سرنوشتي را برايم به ناحق رقم نمي‌زدند.  

هنوز بر اين باورم كه خداوند تنها قاضي‌اي است كه به راستي عدالت را اجرا مي‌كند. من به عنوان شاكي اين پرونده در درگاه حق، تقاضاي مجازاتِ افرادي را دارم كه اين ظلم را در حق من روا داشته‌اند. مطمئن هستم پروردگار يكتا بر عكس تعدادي از بندگانش كه از «عدالت محوري» به عنوان يك شعار استفاده مي كنند، عدالت راستين را اجرا خواهد كرد و اين پرونده تا حصول نتيجه در همين دنيا، بايگاني نخواهد شد.

با تو دارد گفت‌وگو شوريده مستي/ مستم و دانم كه هستم من؟ اي همه هستي ز تو، آيا تو هم هستي؟!

نامه و يا به عبارتي دادنامه من را در «ادامه» بخوانيد.

چهارشنبه، 18 مهر، 1386 (4719 مشاهده)
ادامه ... | چاپ این مطلب

فارغ از علامه شدم؛ نه از تحصيل علم

بالاخره جلسه دفاع از پايان‌نامه من بعد از يك‌ماه‌و‌نيم از زماني كه آماده شد، ديروز برگزار و با درجه عالي دفاع شد. چكيده‌اي از پايان‌نامه را در ادامه ببينيد.

سه شنبه، 17 مهر، 1386 (2554 مشاهده)
ادامه ... | چاپ این مطلب

دوشنبه 16 مهر، ساعت 13

حدود يك ماه‌‌ونيم از زماني كه پايان‌نامه كارشناسي‌ارشد من به تاييد استادان راهنما و مشاورم رسيده است، مي‌گذرد و پس از اين فاصله زماني طولاني ـ كه در نوع خود يك ركورد محسوب مي‌شود ـ قرار است از اين رساله دفاع كنم.

من در پايان‌نامه‌ام با عنوان «بررسي نقـش آموزشِ دانشـگاهي در ارتقاي توانايي‌هاي حرفه‌اي روزنامه‌نگاري در ايران» به بررسي ديدگاه‌هاي استادان و مدرسان دانشگاهيِ ارتباطات و سردبيران روزنامه‌هاي سراسري و خبرگزاري‌هاي رسمي در مورد نقش آموزش دانشگاهي روزنامه‌نگاري در ايران پرداخته‌ام.

در اين تحقيق با بررسي نظرات و آراي جامعه آماري ذكر شده، به طوركلي در جست‌وجوي پاسخ به اين دو پرسش بودم:

الف ـ آيا محتواي آموزش روزنامه‌نگاري در دانشگاه‌هاي ايران با نيازهاي بازار كار روزنامه‌نگاري همخواني دارد؟

ب ـ آيا دانش‌آموختگان روزنامه‌نگاري نسبت به ديگر افراد در محيط‌هاي حرفه‌اي موفق‌تر هستند؟

استاد راهنمايم در اين پايان‌نامه جناب آقاي دكتر مهدي محسنيان‌راد و استاد مشاورم جناب آقاي دكتر محمدمهدي فرقاني است.

زمان دفاع ساعت 13 روز دوشنبه 16 مهرماه و مكان آن سالن ارشاد دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي است.

براي آشنايي با ضرورت انجام اين پژوهش و شناخت بيشتر از مطالبي كه در پايان‌نامه مورد بررسي قرار گرفته است، در زير توضيحاتي ارايه داده‌ام.  

با وجود گذشت تقريبا 170 سال از آغاز فعاليت روزنامه‌نگاري در ايران و گذشت 65 سال از شروع آموزش روزنامه‌نگاري در ايران ـ هر چند منقطع ـ ، تحقيق جامعي درباره ميزان انطباق آموزش‌هاي دانشگاهي با نيازهاي بومي حرفه‌اي انجام نشده است. اين در حالي است كه برخي از مديران روزنامه‌ها، روزنامه‌نگاران حرفه‌اي و فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ي اين رشته در مصاحبه‌ها و نوشته‌هاي خود عنوان مي‌كنند كه آموزش‌هاي دانشگاهي رشته روزنامه‌نگاري پاسخگوي نيازهاي حرفه‌اي نبوده است.

 به نظر مي‌رسد در ميان موانع چندگانه توسعه فعاليت روزنامه‌نگاري در ايران چهار عامل «عدم رشد روزنامه‌هاي آزاد»، «سلطه سياسي دولت بر مطبوعات»، «نبود امنيت شغلي در حرفه روزنامه‌نگاري» و «كمرنگ بودن نقش آموزش و عدم احساس نياز به آن در محيط‌هاي حرفه‌اي» جايگاه ويژه‌اي دارد.

   در مورد عامل چهارم، مي‌توان تصور كرد كه يك دانش‌آموخته رشته روزنامه‌نگاري در صورتي مي‌تواند پس از فارغ‌التحصيلي در محيط‌هاي كار موفق باشد كه در زمان تحصيل، با فضا و اصولي كه در محيط‌هاي حرفه‌اي رعايت مي‌شود، آشنا شود. لذا، مطابقت محتوا و دروسي كه در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود با نيازهاي محيط‌هاي حرفه‌اي و توانايي دانش‌آموختگان پس از فارغ‌التحصيلي براي فعاليت در محيط‌هاي حرفه‌اي اهميت فراواني دارد.

در بيشتر برهه‌هاي تاريخ مطبوعات ايران، نقش کليديِ آموزش همه‌جانبه و مداوم روزنامه‌نگاران و سياستگذاران رسانه‌اي به فراموشي سپرده شده است. توجه به اين نكته مهم امري بود که قطعاً مي‌توانست به کاهش هزينه‌هاي حرفه‌اي مطبوعات منجر شود و در عين حال با منطقي کردن رفتارها و پرهيز از ايجاد کانوني به نام مطبوعات براي جدال‌هاي قدرت و سياست، اين ركن چهارم دموكراسي مي‌توانست با طول عمر و پايايي بيشتر به ايفاي وظيفه اطلاع‌رساني و روشنگري افکار عمومي بپردازد.

نگاهي به پيشينه آموزش روزنامه‌نگاري در ايران گوياي اين واقعيت تلخ است كه در طول سالياني كه از عمر ساير وسايل ارتباط‌ جمعي در ايران مي‌گذرد، توجه نظام‌مندِ مستمري به ضرورت آموزش دانشگاهي روزنامه‌نگاري نشده است و هر گاه بارقه اميدي در اين عرصه ديده شده، رخدادهاي سياسي، رويدادهاي غيرمترقبه و يا عدم پيگيري لازم براي استمرار آن باعث شده است نهال نوپاي آموزش روزنامه‌نگاري نتواند به درخت تنومندي تبديل شود كه تندبادهاي زمانه آن را از پاي درنياورد.

در اين تحقيق سعي شد با ارائه تاريخچه‌اي از پيشينه آموزش رشته روزنامه‌نگاري در جهان و ايران، از ميان نظريه‌هايي كه به نقش آموزش دانشگاهي در رشته روزنامه‌نگاري مي‌پردازد، به سه نظريه آموزش‌محور «مكتب آمريكايي»، نظريه تجربه‌محور «مكتب انگليسي» و نظريه آموزش‌ـ تجربه محور«مكتب فرانسوي» ـ اشاره شود.

علاوه بر اين، ضرورت آموزش دانشگاهي و نقاط قوت و ضعف آن در ايران، ديدگاه‌هاي استادان، مدرسان ارتباطات و روزنامه‌نگاران برجسته و باسابقه كشور در مورد نقش «تجربه» و «علم»، ميزان آمادگي دانش‌آموختگان روزنامه‌نگاري براي كار در محيط‌هاي حرفه‌اي و ميزان همخواني بين محتواي آموزش روزنامه‌نگاري در دانشگاه‌هاي ايران با نيازهاي بازار كار روزنامه‌نگاري بر اساس نظرات استادان و مدرسان ارتباطات و روزنامه‌نگاري در سطح دانشگاه‌ها و سردبيران روزنامه‌هاي سراسري و خبرگزاري‌هاي رسمي داراي مجوز بخش‌هاي اصلي پايان‌نامه حاضر را تشكيل داد.

نحوه نمونه‌گيري در اين پژوهش، بر اساس «نمونه‌گيري‌تصادفي با طبقه‌بندي» و روش مورد استفاده در اين پژوهش، روش پيمايشي از طريق پرسشنامه به صورت حضوري و يا از طريق پست‌الكترونيكي بود.

شنبه، 14 مهر، 1386 (871 مشاهده)
| چاپ این مطلب

تا اطلاع ثانوي، سايت تعطيل

به دليل مشكلات شخصي تا اطلاع ثانوي نمي‌توانم سايت را «به‌روز» كنم.

سه شنبه، 13 شهریور، 1386 (893 مشاهده)
| چاپ این مطلب

لوگو سايت تغيير كرد

لوگو سايت را تغيير دادم. فكر مي‌كنم كمي قابل تحمل‌تر شده باشد. نظر شما چيه؟ به تدريج اصلاحاتي را در سايت از ابتداي سال شروع كرده‌ام و دارم ادامه مي‌دهم. از نظرات و انتقادات خود مرا بي‌دريغ نگذاريد. سپاسگزارم.

چهارشنبه، 29 فروردین، 1386 (855 مشاهده)
| چاپ این مطلب

سال خوبي داشته باشيد

انسان بايد با گذشته، در حال و براي آينده زندگي كند. اميدوارم با استفاده از تجارب سال‌هاي گذشته، سال خوبي را پيش رو داشته باشيد. موفقيت و سلامتي روزافزون همه مردم ايران را در سال جديد از خداوند منان آرزومندم و براي ارتباطات ايران به‌ويژه روزنامه‌نگاري، آرزوي پيشرفت و جهش علمي قابل توجه دارم.  

بهارا، تلخ منشین، خیز و پیش آی  ***   گره وا کن از ابرو، چهره بگشای

بهارا، خیز و زان ابر سبک رو   ***   بزن آبی به روی سبزه نو

سرورویی به سرو و یاسمن بخش   ***   نوایی نو به مرغان چمن بخش

برآر از آستین دست گل افشان   ***   گلی بر دامن این سبزه بنشان

گریبان چاک شد از ناشکیبان   ***   برون آور گل از چاک گریبان

نسیم صبحدم گو نرم برخیز   ***   گل از خواب زمستانی برانگیز

سه شنبه، 29 اسفند، 1385 (784 مشاهده)
| چاپ این مطلب

چهره برتر ارتباطي آنلاين 85

عادت ندارم خيلي طولاني بنويسم، يعني خواننده حوصله ندارد كه يك جمله ساده را يك صفحه بسط دهيم. خودم تصميم گرفتم چهره برتر ارتباطات ايران را به‌ويژه در فضاي مجازي در سال 1385 معرفي كنم. اگر فكر مي كنيد كه انتخاب من استاد هميشه جاويد ارتباطات ايران، دكتر كاظم معتمدنژاد و يا استاد آنلاينم ـ كه البته از ميزان كم به‌روز شدن وبلاگش من هم ناراحت هستم ـ دكتر شكرخواه است و يا دكتر نمك‌دوست كه به‌ويژه در دو سال اخير منشاء خدمات زيادي بوده است، اشتباه مي‌كنيد. اين بزرگواران و تعدادي ديگر از بزرگان علم ارتباطات ايران چون دكتر محسنيان راد، سيدفريد قاسمي و ... شايستگاني هستند كه ساليان زيادي است كه منشاء خدمات غيرقابل انكاري بوده‌اند كه فردي با بضاعت علمي كم مانند من، خود را شايسته داوري در اين زمينه نمي‌داند. با وجود اين، انتخاب من كسي است كه شايد فرد ديگري در ميان نام‌هاي مختلف نامي از او نبرده است. از او كه حضورش در سال گذشته در اينترنت پررنگ و مهمتر از آن مستمر بود، سپاسگزارم و آرزوي موفقيت و سلامتي‌اش را دارم. در ادامه نام اين دوست را كه هنوز افتخار ديدنش را نداشته‌ام، مي‌توانيد ببينيد.

یکشنبه، 27 اسفند، 1385 (1041 مشاهده)
ادامه ... | چاپ این مطلب

يك كلاس استثناييِ اتفاقي

شايد در سمينارها و همايش‌هاي علمي اين اتفاق رخ دهد كه دانشجوياني از مقاطع ليسانس، فوق‌ليسانس و دكترا در كنار استادان خود حضور داشته باشند ولي تصور نمي‌كنم در يك كلاس حداقل در رشته ارتباطات اين موضوع تحقق يافته باشد. البته اين مهم؟! ديروز اتفاق افتاد. قضيه از اين قرار بود كه ديروز براي شركت در كلاس روش تحقيق استاد شادرو به دانشكده رفتم. كلاس به دليل به حدنصاب نرسيدن دانشجويان كه از پديده‌هاي طبيعي اول ترم است، تشكيل نشد. من هم قبل از ترك دانشكده تصميم گرفتم در فضاي 3 در 4 آن چرخي بزنم كه دكتر خانيكي را مشغول صحبت سر كلاس درس ارتباطات و توسعه دوره ليسانس ديدم كه با حضور سه دانشجو كه بعدا يك نفر ديگر هم به آنها اضافه شد، تشكيل شده بود. از دور عرض ارادتي كردم و گفتم: « كلاستان تشكيل شود.» ايشان نيز در پاسخ گفتند: «دنبال مستمع مي‌گرديم.» من هم كه سرم براي "استماعِ" ارتباطات آن هم از نوع توسعه‌يافته‌اش؟! درد مي‌كند، بلافاصله سر كلاس رفتم. بعد از دقايقي خانمي كه بعدا فهميدم دانشجوي دكتراي ارتباطات در فرانسه است، نيز در كلاس حاضر شد. خانم "ناهيد پيلوار" كه دوره ليسانس را در رشته ارتباطات دانشگاه علامه و فوق‌ليسانس را در دانشگاه آزاد گذارنده، هم اكنون دانشجوي سال اول مقطع دكتراي ارتباطات در دانشگاه استاندال گرونوبل در فرانسه است. ايشان هم دانشكده‌اي خانم شادي ضابط، دانشجوی سال سوم دکترای علوم ارتباطات است كه وي را در قالب وبلاگوار مي‌شناسم. در ادامه اين مطلب را دنبال كنيد.

دوشنبه، 16 بهمن، 1385 (939 مشاهده)
ادامه ... | چاپ این مطلب

دوره Multi Media همشهري فردا شروع مي‌شود

دوره آموزش روزنامه‌نگاري همشهري از روز سه‌شنبه به صورت رسمي با حضور دكتر كاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات ايران و دكتر حسين انتظامي، مدير مسوول روزنامه همشهري آغاز مي‌شود.

در طي اين دوره 32 هفته‌اي با تأكيد بر روزنامه‌نگاري چندرسانه‌اي در مورد موضوعاتي همچون مباني روزنامه‌نگاري، روزنامه‌نگاري راديويي و تلويزيوني، روزنامه‌نگاري آنلاين، روزنامه‌نگاري شهري، روزنامه‌‌نگاري بحران، روزنامه‌نگاري جوان، روزنامه‌نگاري خانواده و ‌روزنامه‌نگاري فرهنگي بحث مي‌شود. براي ديدن جزئيات بيشتر اينجا و اينجا را ببينيد.

دوشنبه، 4 دی، 1385 (875 مشاهده)
| چاپ این مطلب

ساعيِ ارتباطات يا ساعي در ارتباطات

به نظر مي‌رسد وبلاگ دوست عزيزم آقاي منصور ساعي، دانشجوي دكتراي علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي مي‌تواند به يك وبلاگ قوي در عرصه ارتباطات ايران تبديل شود. فعلا اين نوشته او را مطالعه كنيد.

دوشنبه، 4 دی، 1385 (953 مشاهده)
| چاپ این مطلب

مشكل سايت حل شد

سايت چند روزي مشكل داشت و بيچاره شدم تا اين كه بتوانم دوباره خدمتتان باشم. يك روز لنگر كشتي به فيبر نوري مي خورد، روز ديگر به دليل ديگري اينترنت قطع است، يك روز شركت ارائه كننده خدمات اينترنتي مشكل دارد، روز ديگر سايت مشكل دارد و بالاخره معدود روزهايي كه اينها مشكل ندارند، خودم مشكل دارم! با اين وجود هنوز هستم.

چهارشنبه، 29 آذر، 1385 (441 مشاهده)
| چاپ این مطلب

قابليت‌هاي لنگر كشتي؟!!!

در شرايطي براي چك كردن اي‌ميل تان بايد حدود 30 دقيقه پاي كامپيوتر باشيد، توقع نداشته باشيد، سايت را آپ كنم. چند روز پيش دستور جلسه اجلاس جامعه اطلاعاتي را كه بين 16 تا 18 نوامبر 2005 در تونس برگزار شد، مي‌خواندم. چقدر بندهاي مربوط به توسعه اينترنت، پهناي باند و ... برايم خنده‌دار به نظر مي‌آيد. يك لنگر كشتي مي‌تواند تقريبا ارتباط ما را با جامعه اطلاعاتي قطع كند؟!!!! شانس هم كه نداريم، در طول دو سال بايد سه بار لنگر كشتي درست به فيبر نوري ما بخورد. حالا كه نمي‌توانيم از امكانات بهتري استفاده كنيم و يا حداقل فيبر نوري را همچون تور ماهيگيري وسط دريا رها نكنيم، بياييم ورود كشتي‌ها در مسير خارك به فجيره را ممنوع كنيم!!! و يا حداقل لنگرهاي آنها را در اين مسير ضبط كنيم!!!! نخنديد، ما ايرانيها در بيشتر موارد كارهاي سخت‌افزاري را بهتر از فعاليت‌هاي مغزي و نرم‌افزاري انجام مي‌دهيم.

بي‌خودي نبوده و نيست كه در اجلاس ژنو و تونس نمايندگان جوامع مدني با مشاركت دولت‌ها در راهبري اينترنت مخالفت كردند. نهايت كمكي كه دولت‌ها براي تقويت اينترنت مي‌توانند انجام دهند، اين است كه كاري انجام ندهند؟ كاش وزير محترم ارتباطات و فناوري اطلاعات!!! به جاي وقت و تلاشي كه در جهت كاهش سرعت و پهناي باند اينترنت، جمع كردن ماهواره‌هاي ارتباطي ISP ها و هماهنگي براي فيلترينگ گسترده‌تر صرف مي‌كنند، در خليج هميشه فارس با خانواده محترمشان تفريح مي‌كردند و هواي لنگر كشتي‌ها را مي‌داشتند؟!!!

پنجشنبه، 16 آذر، 1385 (464 مشاهده)
| چاپ این مطلب

چه مي‌كند اين اخبار ارتباطات؟!!!

واقعا همت، تلاش و سعي بي‌وقفه آقاي محمود سلطان‌آبادي در ارتقاي فرهنگ علوم ارتباطات در كشور ستودني است. در شرايطي كه مدتي است غبار سنگيني، وبلاگ‌ها و سايت‌هاي ارتباطات را  فرا گرفته است، اخبار ارتباطات همچنان پويا و قوي پيش مي رود.براي من که خودم زمانی بی‌وقفه مشابه این کار را انجام می‌دادم و البته مدتي است گرفتاري زياد و شايد تنبلي مرا از اين مهم بازداشته است، درك زحمات ايشان خیلی قابل فهم است. آقاي سلطان‌آبادي عزيز، خسته نباشي و دست مريزاد!

دوشنبه، 17 مهر، 1385 (513 مشاهده)
| چاپ این مطلب

نگاهی به نظرات‌ارتباطی دکترمعتمدنژاد (3)

دکتر معتمدنژاد در مورد (جامعه اطلاعاتی) و اجلاس های جهانی جامعه اطلاعاتی در سال 2003 در ژنو و در سال 2005 در تونس ‏، دیدگاهی انتقادی متنوعي داشته و در کتاب های (اجلاس جهانی سران در مورد جامعه اطلاعاتی) و بویژه (جامعه اطلاعاتی: اندیشه های بنیادی، دیدگاه های انتقادی و چشم انداز جهانی) به صورت مشروح به بیان نظرات اندیشمندان مختلف و ارایه دیدگاههای خود می پردازد. با توجه به گستردگی این موضوع، تنها اشاره ای مختصر به بعضی از مفاهیم در مورد شکل گیری مفهوم جامعه اطلاعاتی از دیدگاه دکتر معتمدنژاد می‌شود. براي دريافت اطلاعات بيشتر مي‌توانيد اينجا را هم ببينيد.

چهارشنبه، 22 شهریور، 1385 (757 مشاهده)
ادامه ... | چاپ این مطلب

نگاهی به نظرات‌ارتباطی دکترمعتمدنژاد (2)

دكتر معتمدنژاد در مورد جايگاه ارتباطات سنتي در توسعه با اشاره به فراموش شدن اهميت اين نوع از ارتباطات برغم سوابق ديرين آن در روند توسعه در قرن هاي اخير و محدود شدن آن در مطالعات ادبي و هنري‏، از غافل ماندن نسبت به ارتباطات سنتي انتقاد كرده است.

چهارشنبه، 22 شهریور، 1385 (951 مشاهده)
ادامه ... | چاپ این مطلب

نگاهی به نظرات‌ارتباطی دکترمعتمدنژاد (1)

براي درس "ارتباطات و توسعه" دوره كارشناسي ارشد تحقيقي انجام دادم كه با تاخير قالب توجهي آن را اكنون ارايه مي‌دهم. عنوان اين تحقيق "نگاهی به نظرات ارتباطی دکتر کاظم معتمدنژاد" است. این مقاله نگاهی به نظرات ارتباطی پدر علوم ارتباطات ایران داشته و سعی می‌کند به صورت گذرا دیدگاه‌های ايشان بویژه در زمینه توسعه و مسایل پیرامون آن را بررسی کند. همچنین دیدگاه‌های انتقادی دکتر معتمدنژاد به الگوهای غربی توسعه بویژه نظریه نوسازی دانیل لرنر ــ که قائل به ارایه یک الگوی واحد برای نوسازی همه کشورهای جهان سوم است ــ و نظریه نشر نوآوری های اورت راجرز ــ که قائل به ارایه الگوهای متناوب برای توسعه کشورهای جهان سوم است ــ از دیگر مواردی است که سعی شده است در این مقاله به آن پرداخته شود.

از استاد معتمدنژاد كه با بزرگواري قبول زحمت فرموده و با وجود نقايص كار و گردآوري ناقص نظراتشان، مرا همچون هميشه مورد عنايت قرار دادند، بسيار سپاسگزارم. با آرزوي طول عمر و سلامتي استاد، در 3 بخش توجه شما را به اين مقاله جلب مي‌كنم. منابع به صورت كامل در بخش آخر آمده است.

چهارشنبه، 22 شهریور، 1385 (1200 مشاهده)
ادامه ... | چاپ این مطلب

سمبل‌ها و نشانه‌هاي فوق‌العاده

هفته گذشته دو كتاب "دن براون" نويسنده انگليسي كتاب‌هاي "شياطين و فرشتگان" و "رمز داوينچي" را خواندم. آشنايي فوق‌العاده اين نويسنده با سمبل‌ها و نشانه‌ها باعث شده اين دو كتاب لبريز از دو عنصر خلاقيت و هيجان باشد. كتاب رمز داوينچي به گروهي مخفي با نام "انجمن برادري اخوت" و كتاب شياطين و فرشتگان به گروهي با نام "اشراقيون" پرداخته است. قهرمان هر دو كتاب فردي به نام "رابرت لانگدون"، پروفسور سمبل‌شناس دانشگاه هاروارد است. به‌رغم ادعاهايي كه در مورد اين دو كتاب به‌ويژه كتاب دوم مطرح است، من فكر مي‌كنم اين دو كتاب ضد دين و ضد مسيحيت نيست و تنها تصويري نسبتا واقع‌گرايانه از جامعه ديروز و امروز ارايه كرده است. خواندن اين دو كتاب ــ البته توزيع كتاب رمز داوينچي مدتي است ممنوع شده ــ را به دانشجويان علوم ارتباطات به‌ويژه علاقه‌مندان به بحث نشانه‌شناسي توصيه مي‌كنم.

شنبه، 28 مرداد، 1385 (482 مشاهده)
| چاپ این مطلب

همشهري، حرفه‌اي‌ها را جمع مي‌كند

حسين انتظامي نشان داده است كه مديري خوش‌فكر و قوي است. نگاهي به تيمي كه وي پس از مديرمسئول شدن روزنامه همشهري با خود همراه كرده است، گوياي اين ادعا است. دكتر يونس شكرخواه به عنوان سردبير همشهري‌آنلاين ، دكتر احمد توكلي به عنوان دبير صفحات رويي ، فريدون صديقي به عنوان دبير صفحات لايي ، استاد سيدفريد قاسمي به عنوان انتشارات و دكتر نمك‌دوست به عنوان مدير آموزش، جمعي را تشكيل مي‌دهند كه تركيبشان نويددهنده روزهاي روشن‌تري براي موسسه همشهري است.

هفته گذشته براي ديدن استاد آنلاين‌مان به موسسه همشهري رفتم. بعضي چيزها به خودي خود و بدون مهم بودن جزييات، لذت‌بخش است. بدون ترديد مصاحبت با دكتر شكرخواه يكي از اين موارد است. بگذريم از نكته‌هاي جالب و جديدي كه دكتر شكرخواه در پاسخ به پرسش‌هاي من در مورد موضوع پايان‌نامه‌ام عنوان كردند. ملاقات و گفت‌وگو با دوست عزيزم، مهدي احمدي و آشنايي و مصاحبت با همشهري عزيزم، دكتر احمد توكلي خاطرات شيريني از حضور در موسسه همشهري برايم به ارمغان آورد. لازم مي‌دانم از لطف و بزرگواري دكتر توكلي كه كتاب ارزشمند جديد خود را به من هديه كردند، سپاسگزاري كنم.

جمعه، 27 مرداد، 1385 (444 مشاهده)
| چاپ این مطلب

تبريك دوجانبه به دكتر نمك‌دوست

دكتر حسن نمك‌دوست كه در حال حاضر سردبير خبرگزاري ميراث فرهنگي است، به عنوان مدير آموزش موسسه همشهري انتخاب شده و مدتي است كه فعاليت خود را آغاز كرده است. همچنين به احتمال زياد از هفته آينده دكتر نمك‌دوست با آغاز به كار سايت خود، حضور پررنگ‌تري در اينترنت خواهد داشت.

جمعه، 27 مرداد، 1385 (454 مشاهده)
| چاپ این مطلب

روزنامه‌نگاري آن‌لاين، وبلاگ‌نويسي نيست

روزنامه‌نگاري آن‌لاين با وبلاگ‌نويسي فرق دارد. اگر رئيس محترم دانشكده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي اين مصاحبه را با پرانتز نمي‌كرد، هيچ وقت اين جمله بديهي را عنوان نمي‌كردم. كليد حل معماي اين مصاحبه در تمايز ندادن روزنامه‌نگاري آن‌لاين با وبلاگ‌نويسي نهفته است. يادداشت مصطفي قوانلو قاجار را در اين مورد اينجا بخوانيد.

چهارشنبه، 17 خرداد، 1385 (387 مشاهده)
| چاپ این مطلب

مجموع خبرها 85 (5 صفحه | درهر صفحه 20)

سایتهای دیگر

دکتر حسن نمک دوست

پروفسور کاظم معتمد نژاد
پروفسور یحیی کمالی پور
پروفسور مجيد تهرانيان
پروفسور حمـيد مولانا
دکتر احمد توکلی 
دكتر علی اصغر محكي  
دکتر حسام الدین آشنا 
دكتر جواد كاشي 
دكتر حميد ضيايي پرور
دكتر مسعود كوثري
دكتر سلطاني فر
دکتر امید مسعودی
دکتر آلبرت محرابیان
دکتر احـمد يحـيايی
دکتر داود زارعیان
دكتر رها خرازی‌آذر
دکتر سعیدرضا عاملی
دکتر شادی ضابط
دکتر عادل عندلیبی
دکتر عباس کاظمی
دكتر عطاءالله ابطحی
دكتر غلام‌رضا آذری
دکتر محمد‌حسين اسدی
دكتر منصور ساعی
دكتر نگـين حسـينی
دكتر نورالدين رضوی‌زاده
دکتر یونس شکرخواه
[فهرست ایمیل استادان ارتباطات]

[ارتباطات و روزنامه‌نگاری]

آزمون ارتباطات
آینده، رسانه و تكنولوژی
آينه‌های روبه‌رو
اخبار سیاسی و دانش ارتباطات
اداره كل پژوهش‌های راديو
ارتباط ـ communication
ارتباطات
ارتباطات اجتماعی
ارتباطات ايده‌آل
ارتباطات دات‌كام
ارتباطات ايران
ارتباطات جام‌جم آنلاين
ارتباطات همشهری آنلاین
ارتباطات ـ مدیریت رسانه
ارتباطات میان‌فرهنگی
ارتباطات‌نامه
ارتباطات و...
ارتباطات و جامعه‌شناسی
ارتباطات و مدیریت رسانه
ارتباط‌گران
ارتباط‌نامه
اردی‌بهشت
افق
AGNES
امید جهانشاهی
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران
اندیشکده خرد
Iran Paprazzi
IRAN PRINT
ایستگاه
باختر امروز
بازار پیام
بازنگار - ارتباطات
باشگاه انديشه - رسانه
به‌نوشت
پاتوق
پرانتز
Topnews
تارنوشت
تحلیل گفتمان انتقادی
ترجمه مطبوعاتی
جامعه‌اطلاعاتی
جنگ افكار (رسانه‌ای ـ بين‌المللی)
جنگ رسانه‌ای
چرکنويس
چهارراه ارتباطات
حلقه وصل
خبرنگار؛ خبری - تحليلی
خبرنویس
خبرنگاری تلویزیون
دانش ارتباطات
دانشجوی ارتباطات
دانشجویان دکترای ارتباطات
دریچه‌ای به‌سوی ارتباطات
دریچه‌ای به‌جهان ارتباطات
درهم بر هم
دژپل ژورنالیسم
دنيای ارتباطات
دنیای رادیو
دهكده
دهكده ارتباطات
ديدگاه‌های انتقادی در ارتباطات
دید متفاوت
راوی
رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران
رسم - خبرهایی در باره هنر گرافیک
روزانه
روزنامک
روزنامه‌نگار
روزنامه‌نگار نو
زبان انگلیسی و متون تخصصی ارتباطات
ژرفا
سياست‌گذاری فرهنگی
سیما
سايبرآباد
شاتوت
صفر
عصر ارتباط
عصر ارتباطات
عصر ارتباطات - 1
عصر ارتباطات - 2
عصر رسانه
علوم ارتباطات
عملیات روانی، تبليغات و خبررسانی
فاوا
فـراجـو
فرهنگ رسانه
فصل‌نامه پژوهش و سنجش
فصل‌نامه رسانه
فصل‌نامه فرهنگ رسانه
فلسفه رسانه
قوانين و اسناد ارتباطات: eprsoft
قوانين و اسناد ارتباطات: رسانه
قوانين فناوری اطلاعات و ارتباطات
کافه تیتر
كفش‌های مكاشفه
Cyber-cafe
communication sciences
گرافیک و رسانه
گروه ارتباطات اجتماعی ایران
گروه ارتباطات دانشگاه تهران
Global Media Journal
ماده نوزده
مجله حقوق مطبوعات
مخاطب‌شناسی
مداد سياه
مداد كم‌رنگ
Media-Beat
مديريت دات‌كام
مديريت رسانه
مطالعات ارتباطی
مطالعات فرهنگی + مطالعات ارتباطی
مطبوعات، از درون
منتقد ارتباطات
من ارتباط دارم، پس هستم
Mehdi Fatahi
نامه ارتباطات و دین
نشانه
نشريه جهانی رسانه‌ها
نوشتن سرنوشت من است
نویسه
webphoto
وبلاگ گروهی ارتباطات
وبلاگ گروهی ارتباطات 82
وبلاگ گروهی ارتباطات 83
وبلاگ گروهی ارتباطات 85
وبلاگ كتابداری
وبلاگ گروهی اسناد و مطبوعات
وبلاگ گروهی كتابداران ایران
ويراست اول
هزاره
هنر هشتم
ياداشت‌های يک اطلاع‌رسان
یک دانشجوی علوم ارتباطات


[روابط‌عمومی]

E.P.R.S.O.F.T
آب و روابط‌عمومی
اخبار روابط‌عمومی
انجمن روابط‌عمومی ايران
بانک عكس روابط‌عمومی
برنامه‌ريزی روابط‌عمومی
پنجره
تحقیقات روابط‌عمومی
جامعه مجازی روابط‌عمومی
حرفه: روابط‌عمومی
خاطرات روابط‌عمومی
خبرگزاری روابط‌عمومی
روابط‌عمومی
روابط‌عمومی ايرانی
روابط‌عمومی در مطبوعات
روابط‌عمومی كاربردی
روابط‌عمومی و ارتباطات
روابط‌عمومی و رسانه
عصرنو در روابط‌عمومی
كارگزار روابط‌عمومی
کاوش‌گران روابط‌عمومی
مديريت روابط‌عمومی
مردم‌داری
موسسه روابط‌عمومی آرمان
موسسه كارگزار روابط‌عمومی
وبلاگ جمعی روابط‌عمومی
وبلاگ روابط‌عمومی
همايش روابط‌عمومی الكترونيک
هنر هشتم
يک كارشناس روابط‌عمومی


[تبليغات]

آچار فرانسه
تبليغ از نوع جمعی
چهارراه تبليغات
درباره نشانه
ژورنال تبليغات
مهندسی تبليغات
نوشته‌هايی در مورد تبليغات


[جامعه‌اطلاعاتی]

آی‌تی آنالايز
آی‌تی ايران
IT Online
ITiran v2
آی‌تی نويس
آژانس خبری فناوری اطلاعات
اخبار فناوری اطلاعات - ايتنا
اخبار فناوری اطلاعات - پارسیک
انجمن ايرانی مطالعات جامعه‌اطلاعاتی
انجمن علمی مطالعات فضای مجازی
ايرنا و جامعه‌اطلاعاتی
ايسنا و جامعه‌اطلاعاتی
BAREZ POST
بزرگراه فناوری
پایگاه اطلاع‌رسانی فناوری اطلاعات
پايگاه خبری وب‌سايت‌های ايران
پورتال مديريت فناوری اطلاعات
دانشجويان و جامعه‌اطلاعاتی
دنيای مجازی
راه آی‌تی
Robo
زير خط IT
سايت‌های مرتبط با ICT
شبكه فناوری اطلاعات ايران
شبكه ملی رسانه‌ها و ارتباطات
طرح تکفا
عصر سايبر
عصر سايبری
عصيان
عصرونه
فاز دوم اجلاس سران جامعه‌اطلاعاتی
فناوران اطلاعات
فولکلور اینترنتی
كارگروه جوانان اجلاس
كارگروه راهبری اينترنت
كميته مطالعات فناوری اطلاعات
كهكشان اينترنت
گزارش از خاک تونس
مخالف فيل‌ترينگ
مديريت فناوری اطلاعات - 1
مديريت فناوری اطلاعات - 2
مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات
مطالعات سايبر
مطالعات فضای مجازی و ارتباطات
من و مقاله‌هایم
نگاهی به وبلاگ‌های ايسنا
وبلاگ گروهی مدیریت فناوری اطلاعات

{متفرقه}
انتشارات ثانيه
وبلاگ گروهي كتابداران
كتابداران فردا
كتابخانه عمومي اينترنت
موتورهاي جستجوي جهان
كشورهاي جهان
ساعت هاي جهان
كالج ها و دانشگاه هاي جهان
زبان هاي جهان
لابراتوار آكادميك نويسي
ابزارهاي پژوهش
Education Online Search
چگونه پروپوزال بنويسيم
Citation styles
ماشین ترجمه
Wikipedia encyclopedia
refdesk.com
Google's built-in calculator
باشگاه اندیشه
قانون مطبوعات
بانک قوانین
روزنامه شرق
دکتر مهاجرانی
دكتر شيرين احمدنيا
Iran paparazzi
صبحانه
کتابهای فارسی رایگان
بانک اطلاعات نشریات کشور
خبرگزاری ميراث فرهنگي